Kleding advies

Kledingadviezen voor de koudere perioden.

Eind oktober als het begint kouder te worden.
Dit is het moment om het belang van trainingskleding onder de aandacht te brengen.
Met deze weersomstandigheden is het belangrijk dat je spieren warm blijven.
Het advies is dan ook om altijd, ongeacht of je speelt of niet, een trainingspak mee te nemen naar de wedstrijd.
Het dragen van een trainingspak voorkomt dat je te snel afkoelt in bepaalde situaties.
Te grote afkoeling vergroot de kans op spierblessures.
Bovendien neemt door een te lage lichaamstemperatuur het prestatievermogen af.

Compressiekleding.

Het is aangeraden voor spelers die gevoelig zijn voor spierblessures om voor de koudere perioden compressiekleding (o.a. compressiebroekjes, compressiekousen) aan te schaffen.
Deze compressiekleding is ontwikkeld om het lichaam te beschermen.
Het zorgt ervoor dat het lichaam droog blijft, koel blijft of dat het lichaam juist lekker warm blijft.
Als deze eigenschappen zijn ervoor om ervoor te zorgen dat je in je training niet gehinderd wordt door het weer en dan het lichaam goed beschermt is.

Compressiekleding zorgt ervoor dat de doorbloeding van de spieren wordt gestimuleerd en dat er een beter bloedcirculatie plaatsvindt.
Hierdoor wordt de afvoer van afvalstoffen versneld en verzuren de spieren minder snel.
Doordat de spieren een betere doorbloeding hebben verminderd ook de kans op blessures zoals kramp, zweepslag en andere spierklachten.

Welke kleding draag ik bij welke temperatuur?

Kleding bij (extreem) lage temperatuur.

Draag warmere kleding bij koud weer.
Kies bijvoorbeeld voor een thermoshort en een shirt met lange mouwen in plaats van korte mouwen.
Draag ook altijd een trainingspak voor en na het voetballen.
En draag eventueel een paar handschoenen.

Draag bij koud weer en/of vochtig weer kleding die je warmte vasthoudt.
Doe dit ook bij veel wind.
Je kunt kiezen uit een groot aanbod aan sportkleding van specifieke stoffen die warmteverlies tegengaan bij kou, vocht en wind.

Trek bij koud weer meerdere lagen kleding aan.
Draag bijvoorbeeld de volgende lagen:
Laag 1: dunne kunststof onderkleding (bijvoorbeeld van hightech polyester).
Zulke onderkleding voert transpiratievocht goed af en neemt vocht nauwelijks op.
Hierdoor krijg je het minder snel koud dan wanneer je kleding vocht vasthoudt.
Laag 2: iets dikkere ‘warmtelaag’ (bijvoorbeeld een shirt met lange mouwen).
Laag 3: winddicht en waterdicht (ademend) trainingspak (voor en na de training).

Kleding als het regent.

Draag een regenjack als het regent tijdens het voetballen, de training of warming-up voorafgaand aan de wedstrijd.
Deze moet in de eerste plaats ondoordringbaar zijn, maar wel ‘ademend’.

Draag liever geen plastic en nylon regenjacks.
Deze zijn van binnen naar buiten en van buiten naar binnen ondoordringbaar: de neerslag komt er niet doorheen, maar het zweet kan ook niet weg.

Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!